Berzsenyi Dániel Gimnázium |
||
Aktuális, hírek
Tma7 20182018.02.20 Tudnivalók és témakiírás (frissítve - a prezentáció is elérhető!)
Kedves 11-esek! Itt az idő! Rajtol a Tma7!Mit kell tudni róla?
És most mi a teendő?
1. Hadászati fejlődés a világháborúkban Témahirdető: Kun András 11. c A tevékenység: kutatás képek, elemzések után, a bemutató anyagának válogatása, összeállítása Bemutató: vetített előadás – kép, mozgókép, szöveg A létszám: 4-5 fő 2. Átváltozás – Franz Kafkától Témahirdető: Kohlhéb Dömötör 11. b A téma: Franz Kafka az Átváltozás című elbeszélésének előadása A tevékenységek értelemszerűen: szövegátírás (dramatizálás), szereplés és az ezt előkészítő szövegtanulás és próbák, 1 db jelmez elkészítése, hangfelvételek elkészítése/beszerzése, fények használata (a darab közben is) A bemutató (értelemszerűen): színi előadás Létszám: összesen 12 ember:
Segítő tanár: Simon Anna 3. Változás Témahirdető: Kiss Julianna 11.d A téma leírása: annak járunk utána, mennyiben változik a szerelem fogalma kortól, nemtől, személytől függően. Tevékenység: videó interjúk tervezése és készítése óvodás kortól felfelé, kiválasztott alanyokkal. Bemutató: értelemszerűen: vetítés Létszám: 6 fő Segítő tanár: Lippai Szilvia 4. Bulinegyed / Nyuginegyed Témahirdető: Kocsis Guszti 11. b A téma leírása: Témámban a hetedik kerület bulinegyeddé válását, jelenlegi problémáit, azok lehetséges megoldását szeretnénk vizsgálni. Szeretnénk megismerni az ott lakók álláspontját, véleményét, élményeit a kialakult helyzettel kapcsolatban. Meghallgatnánk bulizókat és néhány szórakozóhely vezetőjét is, hogy az érme mindkét oldalát megismerjük. Tevékenység: A projekt folyamán szeretnénk interjúkat készíteni, fényképezni. A fényképeket szeretnénk kiállítani, az interjúkat levetíteni, és szóban elmondani a tapasztalatainkat. Bemutató: kiállítás és talán előadás Létszám: 8 fő Segítő tanár: Kerek Roland 5. A Pongtól a Battlefront 2-ig, avagy a videojátékok fejlődése Témahirdetők: Kiss Mária és Telek Benjámin 11. b A téma leírása: A videojátékok egyre nagyobb szerepet töltenek be az életünkben, és már könnyen okozhatnak függőséget is. Vajon honnan jutottunk el idáig? Mi miatt alakulhatott ki a túl sok játékra való hajlama az embereknek? Hol vannak a ma sok fiatal által ismert játékok gyökerei, és milyen változásokat lehet megfigyelni a fejlődéstörténetükben? Tevékenységek: kutatás a múltban, mai trendek összegyűjtése, kérdőív készítése és kiértékelése, prezentáció és kvíz összeállítása Bemutató: prezentáció, kvíz Létszám: 10 fő Segítő tanár: Siegler Gábor 6. Nagyvárosi nyomor A témahirdető: Papp Dorina 11. d A téma rövid bemutatása: A hajléktalanság és a gettók lenne a két fő téma. Hajléktalanokat kérdeznénk meg, hogy mi az ő történetük, hogyan kerültek ilyen helyzetbe, és hogy élték meg ezt a változást. Mit gondolnak a jövőjükről, és ha esetleg szeretnének rajta változtatni, hogyan tudnának. Történetüket adnánk elő kisfilm formájában. Emellett két gettószerű településrészt választottunk ki, a Hős utcait és a kőbányai Dzsumbujt. Ezeknek a helyeknek az eredeti funkcióját keresnénk meg a neten és könyvekben. Elképzelt, szükséges tevékenységek: Interjú tervezése, készítése, kisfilmforgatás, személyes tapasztalatszerzés; internetes kutatások. A bemutató elképzelt formája: Kisfilm, power point bemutató, személyes tapasztalatok elmesélése Létszám: 7 fő Segítő tanár: 7. Változás a Berzsenyi utcáin A témahirdető neve: Földvári Ádám (Jani) 11. c A téma rövid bemutatása: a Berzsenyi körül számtalan hajléktalan van, és nem egyet ismerek is közülük. Szeretném megmutatni a berzsenyiseknek, hogy nap mint nap elmegyünk mellettük, és nem is ismerjük élettörténeteiket. Ki és miért furulyázik évek óta az Árpád híd aluljáróban? Ki és miért árul a Szentlélek téren vagy a Lehel téren saját készítésű újságot? Vettél tőle valaha? Tudod egyáltalán mit tartalmaz? Ilyen kérdésekre keressük majd meg a választ, amely remélhetőleg nyomot hagy mindnyájunkban. Elképzelt, szükséges tevékenységek: videó készítés, interjú A bemutató elképzelt formája: videó Létszáma: 4 fő Segítő tanár: Rajhona Flóra 8. Vissza a jövőbe: Az ember A témahirdető neve: Juharos Eszter, Hadnagy Patrícia 11. d A téma rövid bemutatása: Habár arról még nincs elképzelésünk, hogy milyen lesz a jövő világa, arról már lehet halvány sejtésünk, hogy vajon milyen ember fog élni abban a világban. Elképzelt, szükséges tevékenységek: egyetemi biológiaprofesszorok meginterjúvolása, kutató- és gyűjtőmunka, közvélemény-kutatás: kérdőív és/vagy utcai interjúk. A bemutató elképzelt formája: Prezi, szóbeli bemutatás Létszáma: 8-10 fő Segítő tanár neve: Dr. Penyigei Erzsébet 9. Az iskola változásai – a Berzsenyi változásai – körülmények, adatok, szokások A témahirdető neve: Schweitzer Péter 11. c A téma rövid bemutatása: Változások az iskolán belül: tanári kar, épületek, 0tábor, +ami még eszünkbe jut Elképzelt, szükséges tevékenységek: Régi évkönyvek átnézése, régi épületek felkeresése, beszélgetések volt és jelenlegi tanárokkal, diákokkal. A bemutató elképzelt formája: előadás Létszáma: 8-12 fő Segítő tanár neve: Rákosfalvy Ildikó 10. Konyhaképtelentől a mesterszakácsig A témahirdető: Félix Alexandra 11.d Megvizsgáljuk és bemutatjuk, hogyan változott a konyha vezetése, hogyan alakul át az alapanyag étellé, s eközben a főzőcskézők konyhatündérré. Tevékenység: minden, ami a főzéshez és a bemutatókészítéshez kell. Bemutató: kisfilm és interaktív beszámoló Segítő tanár: Pénzes Ágnes Létszám: 5 fő 11. Mondd, nézz, mozdulj, érints! - A kommunikáció változatai és változása Témahirdető: Nagy Zsófia 11.d A téma leírása: Megvizsgáljuk, kipróbáljuk, utánaolvasunk, hányféle csatornán közvetítjük üzeneteinket egymásnak, s hogy ez változott-e az idők folyamán. Tevékenység: kutatás, válogatás, rendszerezés és a bemutató elkészítése Létszám: 6-8 fő Segítő tanár: Zoltán Katalin 12. Az udvarlási szokások változása a XIX. századtól napjainkig Témahirdető: Balla Eszter 11.d A téma leírása: Megpróbálunk tájékozódni: népszokásokat ismerünk meg, régi leveleket olvasunk, elmélyedünk városi legendákban, és megtudjuk, mire szolgáltak, hogy néztek ki a mulatságok, bálok és más társasági események Tevékenységek: interjúzás, olvasás Bemutató: vetítés, előadás Létszám: 6-8 fő Segítő tanár: Terjéki Ildikó 13. A sport változásai, változások az élsportban Témahirdető: Sándor Erika tanárnő A téma leírása: annak járunk utána, hogy milyen változások érhetők tetten az egyes sportágak technikájában, szabályrendszerében, a felkészülésben, felszerelésben. De foglalkozunk a doppingolás és a doppingellenőrzés változásaival is. Tevékenységek: kutatás szakkönyvekben, interjúkban, újságokban és a neten, esetleg interjúkészítés. Bemutató: közös megegyezés szerint Létszám: 8 fő 14. Irattári Időutazás – a Berzsenyi változásai – fizika Témahirdető: Izsa Éva tanárnő A téma leírása: Kíváncsi vagy arra, hogy éltek, mivel foglalkoztak az előző évszázad „berzsenyisei”? Szeretnél belesni az egykori diákok életébe? Ha igen, köztünk a helyed! A téma keretein belül digitalizáljuk, átolvassuk, feldolgozzuk akár általatok választott szempontok szerint is az irattárban található néhány régi önképzőköri, szakköri naplót. Munkaforma: Számítógépes: digitalizálás Élvezkedős: olvasás Kutatásos: pl. mi lett a sorsa a naplókban szereplő diákoknak, milyen témák, feladatok kerültek elő a foglalkozásokon, milyen volt a „diákszleng” abban az időben, mit tudhatunk meg az akkori tanárokról, és még ami csak eszetekbe jut. Szervezős: szerkeszthetünk feladatgyűjteményeket, szervezhetünk szaktárgyi versenyt a régi feladatokból, problémákból, csinálhatunk kiállítást a naplókból, vagy ami csak eszetekbe jut. Gondolkodós: meg tudjuk-e oldani az akkori feladatokat? Bemutató: ami biztos: a naplók digitalizált változata; és ami már tőlünk függ: előadás, kiállítás, verseny, feladatgyűjtemény…. Létszám: 8-10 fő 15. "Csontváz a szekrényben" – a Berzsenyi változásai - biológia Témahirdető: Szép Barbara tanárnő A téma leírása: Hogyan változott a biológiatanítás az elmúlt évtizedekben, milyen eszközök voltak régen, milyenek ma stb. Tevékenységek: kutatás és kalandozás a szertárban/könyvtárban, kiállítás, esetleg régi békások felkeresése + ami még eszetekbe jut Bemutató: közös ötletelés alakítja Létszám: 8 fő 16. Berzsenyi anno Témahirdető: dr. Juhászné Székely Judit tanárnő A téma leírása: Ha azt mondod, a Berzsenyibe jártál, szinte rokonoknak érezzük egymást, mert valami közös szellemiség vesz/vett minket körül, akármikor is voltunk itt diákok. Milyen volt a Berzsenyi egykor? Mi minden változott? Mi az, ami a változásokon átívelve mégis összeköt minket? Tevékenységek: Egy csapat szerveződhetne arra, hogy évkönyveket, régi sajtót, fotókat böngésszen, interjúkat készítsen korábbi generációkhoz tartozó egykori diákokkal, tanárokkal, s így rajzolja meg az egykori Berzsenyit. Tagok: Szükséges olyan, aki dinamikus szervező, jól ért a technikához, szeret beszélgetni, kíváncsi, érdekes kérdései vannak, szeret böngészni, könnyen átlátja a lényeget, vannak ötletei, lelkesít másokat Létszám: kb. 6-10 fő |
||