|  | ||
| Oktatás és könyvtár | ||
| Könyvtár-informatikai munkaközösség a gimnáziumban | ||
| Bondor Erika Pletserné Duffek Ágnes | ||
| Egykori könyvtárosaink | ||
| 1994 óta két főállású könyvtárostanár dolgozik 
      a könyvtárban teljes munkaidőben. Mindketten felsőfokú (főiskolai illetve 
      egyetemi) szakirányú végzettséggel rendelkeznek, s egyben tanárszakot is 
      végeztek. Foglalkoztatásuk indokolt is, hiszen a könyvtár naponta kilenc órán át folyamatosan fogadja az olvasni vágyókat, de mivel a közel 600 fős diákság (18 tanulócsoport) jelentős része gyakori könyvtárlátogató, a zsúfoltság bizonyos napszakokban még így is elkerülhetetlen. A napi kilenc órás nyitva tartást, s a látogatottabb időszakokban is zökkenőmentes kölcsönzést és tájékoztatói munkát a két könyvtáros csúsztatott munkarendben igyekszik megvalósítani. | ||
| A könyvtárismeret NAT szerinti bevezetése | ||
| A NAT az informatikát kiemelt műveltségi 
      területként kezeli, s ennek egyik része - a számítástechnika mellett - a 
      könyvtári informatika is. A könyvtárismeret oktatása az 1998/99-es tanévben 
      kerül bevezetésre. A tantervünk fő sajátossága az, hogy nem négy évfolyamra szétaprózva tartalmazza a 7-10. osztály könyvtár-informatikai ismereteit, hanem két féléves modulban, koncentrálva a 7. és a 9. osztály első félévében. Ennek több előnye is van, főként az, hogy az iskolánkba érkező tanulók (ez pedig éppen a 7. és a 9. évfolyamra járó korosztály) rögtön a tanulmányaik kezdetén szert tehetnek olyan könyvtárhasználati, önművelési, tanulásmódszertani és információkezelési ismeretekre, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek a tanulmányaik során szinte minden tantárgy tekintetében. A könyvtárhasználati ismeretek átadása tehát tantárgyközi feladat, és nem merül ki az Informatika műveltségterület könyvtár-informatikai részével: ez utóbbi nyújtja az alapokat, az információszerzési technikák megismertetését, míg a tantárgyakra vár ezen ismeretek elmélyítése, gyakoroltatása, az oktatásban történő hasznosítása. Mindezeknek a feladatoknak a teljesítése a helyi tanterv kidolgozásakor és az oktatás során is a könyvtárostanártól és az érintett területek szaktanáraitól nagyfokú együttműködést kíván meg. | ||
| Könyvtárhasználati ismeretek Könyvtár-informatika | ||
| Hogyan használjuk... | ||
| 
 | ||
| Szolgáltatások a könyvtárban | ||
| 
 | ||
| Könyvtárismereti szakkörünk | ||
| 1995-1998 között néhány diákból kialakult 
      egy a könyvek és a könyvtár iránt érdeklődő kis csoport. Szinte minden szabadidejüket 
      - még a nyári szünidejükben is egy-egy hetet - a könyvtárban töltötték, 
      különösen a régi könyvek válogatásában, rendszerezésében, és a könyvtár 
      átrendezésében segítettek sokat. Az ő érdeklődésükre alapozva az 1997/98-as 
      tanévben szakkört indítottunk Könyvtárismereti szakkör elnevezéssel. A szakköralapítók Havas Zoltán, Varga Benjámin és Zsuppán András voltak. Mindhárman 1998-ban érettségiztek a humán tagozaton, s érdeklődésüknek megfelelően különféle bölcsész szakokon tanultak tovább (régészet, latin, történelem). | ||
|  | ||
| Tulajdonképpen azt a munkát folytattuk 
      hivatalosan, amit már elkezdtünk, de írás-, könyv- és könyvtártörténettel 
      is foglalkoztunk. (Annál is inkább, mivel a NAT ezt nem tartalmazza, viszont 
      lehet iránta mélyebb érdeklődés.) Tehát a szakkör könyvtárhasználati és 
      egy kicsit kultúrtörténeti jellegű is volt egyszersmind. Az első félévben azonban elsősorban a helyi tanterv hetedik évfolyamra tervezett anyagát vettük át kísérleti jelleggel. Ennek azért volt jelentősége, mert a könyvtár-informatika oktatásának nem voltak nálunk tantervesült előzményei, nincsenek tehát gyakorlati tapasztalataink, amelyekre alapozhatnánk. Ezt a pedagógiai hátrányt szerettem volna kiküszöbölni a tanterv 1998-as bevezetését megelőzően azzal, hogy legalább egy részét kipróbáljuk. A második félévben a könyvtártípusokat, a magyarországi könyvtári hálózatokat tekintettük át, több intézménytípust is meglátogattunk a gyerekekkel. 1998 januárjában a Fővárosi Pedagógiai Intézet felkérésére egy bemutató órát is tartottunk a tartalom szerinti visszakeresés témájában. Az órán készített videófelvételt az FPI könyvtárostanárok számára tartott továbbképzésén is vetítették. Szakkörünk néhány éve szünetel, de továbbra is várjuk a könyv és könyvtár iránt érdeklődő tanulókat, és azokat, akik indulni szeretnének az évente megrendezésre kerülő Bod Péter Könyvtárhasználati Versenyen. | ||
| Részvételünk a Bod Péter Könyvtárhasználati Versenyen | ||
| 1998 | ||
| Iskolánkból a második tanuló vett részt 1998-ban a versenyen: Vajda Ádám 10.A osztályos tanuló a 16 évesek korcsoportjában szerepelt eredményesen. A fővárosi forduló írásbeli részében első, a szóbelin pedig harmadik helyezést ért el - így tovább jutott az országos versenyre is. | ||
| 1999 | ||
| Ebben az évben Székely Gábor 10.D osztályos diákunk a budapesti forduló írásbeli részén harmadik, a szóbelin negyedik helyezést ért el. | ||
|  | ||