A középiskolai könyvtárak
megjelenítése az Interneten
Lehetőségek és megvalósulások napjainkban I.
 
Az utóbbi évek fejlesztései nyomán egyre több iskola jelenik meg saját honlappal az Interneten. Az iskolák mindig igyekeztek saját arculatot teremteni, és azt a közelebbi-távolabbi környezetükben felmutatni. Ezért készültek és készülnek ma is a nyomtatott iskolai évkönyvek és értesítők.
Napjainkban különösen fontos, hogy az iskolák jól menedzseljék önmagukat, a külvilággal (leendő és hajdani diákjaikkal, a szülőkkel, az iskola fenntartóival, alapítványokkal) is megismertessék az értékeiket - hiszen a csökkenő gyermeklétszám miatt már a jó iskolák között is nagy a verseny az utánpótlásért.

E földhözragadtnak tűnő, de döntő szempont mellett fontos az is, hogy a távolabbi környezet, a nagyvilág is megismerhesse hazánk oktatását és iskoláit. Sok oktatási intézmény hamar ráérzett az új, nem hagyományos eszközben, az Interneten megjelenő saját honlapban rejlő lehetőségekre. Az iskolák tanárai, diákjai saját honlappal
jelentkezhetnek, s bemutathatják ezáltal az iskolájukban az ő területükön folyó tevékenységeket - ezekből összeállnak az iskolák Web-oldalai. Mindennek nemcsak a reklám-, hanem az információértéke is jelentős: az iskolák egymás példájából tanulhatnak, és különféle információs szolgáltatásokat is nyújthatnak.

1998 májusában negyvenöt magyar középiskola honlapját vizsgáltam meg. Az iskolákat véletlenszerű mintavétellel választottam ki, az adatokhoz a KFKI által vezetett nyilvántartásból jutottam. (Magyar középiskolák honlapjai, URL: http://www.kfki.hu/edu/iskola.koz.html)

A mintavétel során ügyeltem arra, hogy a lehető legváltozatosabb iskolatípusokat vizsgáljam meg: így fővárosi és vidéki, műszaki és humán jellegű középiskolák, szakközépiskolák és gimnáziumok, állami és felekezeti intézmények egyaránt szerepeljenek közöttük. (A mintavételben szereplő középiskolák névsora a cikk végén*.)

Vizsgálódásom eredményét az alább látható kördiagrammal ábrázoltam, az adatok pontosítása a korábbi táblázatból kiolvasható. Meglepő az elmúlt évek informatikai fejlesztéseit tekintve az, hogy az iskolai könyvtárak milyen kis számban jelennek meg az iskolák honlapjain. Pedig vannak közöttük kifejezetten jelentős, sőt, igazán értékes muzeális anyaggal rendelkező könyvtárak is. Más iskolák és könyvtárak pedig az utóbbi időkben jelentős informatikai eszköztámogatásban részesülhettek. Nem az a probléma tehát, hogy nincsen mivel büszkélkedni, sokkal inkább az, hogy még mindig a régi, hagyományos könyvtárkép él ezekben az intézményekben.
 
1. ábra: A könyvtárak megjelenítésének aránya a középiskolai honlapokon
 
A megvizsgált honlapok számát (45) 100%-nak tekintve az alábbi eredményekre jutottam: az intézmények közül 28 (62,2%) egyáltalán nem tett említést arról, hogy az iskolának könyvtára is volna (!). A iskolák egyötöde valamilyen formában legalább megemlíti a könyvtárát is (9 iskola, 20%). Saját Web-oldallal, vagy legalábbis egy szöveges oldallal 6 iskola könyvtára mutatkozott be a vizsgált intézmények közül (13,3%). Két iskolai könyvtárban viszont - a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, valamint a hódmezővásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium könyvtárában - példaértékű könyvtári Web-lapok készültek, és biztatónak tűnő fejlesztések folynak e téren.

A nem túl fényes eredmények elgondolkodtatóak. Az iskolai könyvtárak informatikai fejlesztésének fontosságát sajnos nagyon sok fenntartó és iskolai vezetőség még mindig nem ismeri fel. Pedig ezáltal nemcsak az iskolai könyvtárak használhatósága szenved csorbát, hanem az érintett iskoláról, magáról az intézményről alkotott kép is szegényesebb.

Emellett valószínűleg a középiskolai könyvtárostanárok informatikai alulképzettsége is okozza az egyelőre nem éppen pozitív vizsgálati eredményeket.
 
Sediqiné Bondor Erika
könyvtárostanár
 
*Az említett vizsgálat az alábbi iskolák honlapjának 1998 májusi állapotát tükrözi:

Bp.i Piarista Gimn., Alternatív Közgazd. SZKI és Gimn. Budapest, Fazekas Mihály Gimn. Debrecen, Szent István Gimn. Budapest, Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium és SZKI Eger, Gépészeti és Sz.techn. SZKI Békéscsaba, Hajnóczy József Gimn. és Humán SZKI Tiszaföldvár, Hunfalvy János Külkeresk., Közgazd. SZKI és Gimn. Budapest, JATE Ságvári Endre Gyak. Gimn. Szeged, József Attila Gimn. és Koll. Makó, Kinizsi Pál Élelmiszerip. SZKI Kaposvár, Karinthy Frigyes Gimn. Budapest, Avasi Gimn. Miskolc, Árpád Gimn. És Ped. SZKI Tatabánya, Baross Gábor Közgazd.SZKI Győr, Batsányi János Gimn. és SZKI Csongrád, Bay Zoltán Gimnázium Gyula, Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimn. (Líceum) Sopron, Bethlen Gábor Református Gimn. Hódmezővásárhely, Bethlen Gábor Újreál Középiskola Budapest, Borbély Lajos Műszaki Középisk. Salgótarján, Boronkay György Műsz. SZKI Vác, Budenz József Ált. Isk. és Gimn. Budapest, Eötvös József SZKI Hódmezővásárhely, Eötvös Loránd SZKI Budapest, Fáy András Műsz. SZKI Budapest, Földes Ferenc Gimn. Miskolc, Gábor Dénes Gimn. és Műsz. SZKI Szeged, Sárospataki Ref. Gimn. Sárospatak, Ady Endre Gimn. Budapest, Apáczai Csere János Gimn. Pécs, Baár-Madas Ref. Gimn. Budapest, Budapesti Evangélikus Gimn., Deák Ferenc Gimn. Szeged, Egri Közgazd. SZKI, ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola Budapest, Eötvös József Gimn. Budapest, Kossuth Zsuzsanna Műszaki SZKI és Gimn. Hódmezővásárhely, Pollák Antal Műsz. SZKI Szentes, Puskás Tivadar Távközlési Technikum Budapest, Jedlik Ányos Informatikai SZKI Győr, Berze Nagy János Gimn. és Szakiskola Gyöngyös, Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola Budapest, Batthyány Lajos Gimn. és Eü. SZKI Nagykanizsa, Kalmár Lajos Számítástechnikai SZKI Budapest.