Könyvtárunkról
 
Nyitvatartás | Könyvtárosaink | Honlapunk és információs csatornáink | Helyi adottságok | Könyvtári technika | Könyvtári állomány | Könyvtárról
 
Nyitvatartás
Hétfő - Péntek: 7:45 - 17:00
Hétvégén és az iskolai szünidők alatt a könyvtár zárva!
 
Könyvtárosaink
 
Pletserné Duffek Ágnes Bondor Erika
 
Mindketten szívesen segítünk bármilyen könyvtári, információs problémában!
 
Honlapunk és információs csatornáink
 
Könyvtárunk az 1997/1998-as tanévtől kezdve rendelkezik önálló honlappal. Az első verziót és dizájnt még az egyik könyvtárostanár, Bondor Erika készítette el egy szakdolgozat részeként.

Mindvégig honlapszerkesztő szoftvereket (pl. Netscape Composer, NVU, stb.) használtunk a munkához, amelyek megkönnyítették a szerkesztést - hiszen nem voltunk profik. :) Ezért a tagekkel leginkább csak a forrásnézetben találkoztunk, nem használtuk a szerkesztés során.

Ez a formáció évekig működött így, tartalmában bővülgetve, de technológiájában és formavilágában elmaradva a világ folyásától. 2007 nyara után viszont arra jöttünk vissza a nyári vakációból, hogy egyik profi diákunk, Paksy Patrik önjáró módon és minden kérés nélkül készített nekünk egy új dizájnt, és a könyvtári oldalak tartalmait át is töltögette nagyjából ebbe az új keretbe.

Majdnem elnézést kért a partizánakcióért - pedig mi nagyon megörültünk neki, hiszen csak az időhiány és az információtechnológiai hiányosságaink gátoltak meg abban bennünket, hogy már korábban ne lépjünk magunk is.

A BDG könyvtári honlapja jelenleg félúton van a régi és az új között. Nagyon sok munka lesz még a tartalmak frissítésével, a régebbi honlapon rekedt anyagok - főként a régebbi könyvtári programok, irodalmi délutánok, kiállítások fotóinak, beszámolóinak - áttöltésével, formázásával.

Mentségünkre szolgáljon, hogy időközben a honlapunk különféle webkettes eszközök alkalmazás miatt szorult a háttérbe. A jövőben ide csak statikus tartalmakat tervezünk elhelyezni, hiszen a két éve működő, folyamatosan frissülő blogunk időközben már átvette a friss hírek, tartalmak közlését, a programokról szóló híradást. BDG KVT blog, 2007 áprilisától: http://berzsenyi.klog.hu/

A blogunknak nagy előnye az is, hogy nem az iskolai szerveren működtetjük, hanem a Klog csoport része - így mi az intézmény - sajnos - gyakori informatikai összeomlásai esetén is talpon maradunk. Volt, amikor emiatt a könyvtári blog ki tudott váltani más funkciókat is, pl. az intézményünk alapításának 150. évfordulója kapcsán.

A Google szolgáltatáscsomagjából a Picasát és az eseménynaptárt használjuk. Általában véve elmondható, hogy az iskola szerverétől függetleníteni szeretjük minden információs csatornánkat. (Ennek a tárhely takarékosság csak a részbeni oka, valójában a bizonytalan működést kerüljük.) Tulajdonképpen csak a honlapot üzemeltetjük az iskolai szerveren, az integrált könyvtári rendszerünk szervergépe is a könyvtárban van - természetesen a keresőfunkciók elérhetők az iskola hálózatáról is, de ez tulajdonképpen már jelentőségét vesztette akkor, amikor elindítottuk az online katalógusunkat: 2007 nyarán.

A http://www.berzsenyi.hu/konyvtar/sziren_sw.htm oldalon lehet belépni a webopacba, de aki más könyvtári információt keres, az innen egy ugrással eljuthat a blogunkhoz, az online fotóalbumokhoz vagy a programnaptárhoz is.

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy mind a valóságban, mind virtuálisan megkerülhetetlen legyen a könyvtár az iskolában: ezért "lakunk" a földszinti aulából nyíló könyvtárteremben, a fő forgalom csapásirányában - és ezért épült be a könyvtár viszonylag szervesen a gimnázium honlapjába is: http://www.berzsenyi.hu/

A nyitó oldalról négy ugrópont is van, ahonnan rögtön a könyvtári információkhoz juthat a látogató: az eKatalógus menüpont mögött a webopacunk található (de aki a katalógusban akar keresni, rögtön látja a könyvtár blogjának és fotóalbumának a címét is). Ugyaninnen rögtön a könyvtári blogra is lehet ugrani az iskolai Hirdetőtábláról, valamint szintén az iskolai honlap nyitóoldaláról, közvetlenül elérhető a könyvtári honlap is (Könyvtár menüpont).

Az iskola szervezeti egységeit bemutató oldalak közül több helyen is szerepel még a könyvtár - pl. a http://www.berzsenyi.hu/index.php?id=5&id_a=38 oldalon, ahol a munkaközösségek között is ott vagyunk, természetesen a hírcsatornáinkra innen is linkeltünk.

További terveink: a honlap statikus adatainak bővítése és frissítése, kiegészítése - mert jelenlegi állapotában ez még erősen hiányos. Az alapokon nem kívánunk változtatni: a statikus honlapot webkettes eszközök bevonásával egészítjük ki, és ezzel biztosítjuk az interaktivitást is.

A dizájn vitatható (a korábbi színvilágunk inkább kékes volt), de ebben az ezt létrehozó diák az iskolai honlaphoz igazodott az egységesség érdekében. Az pedig minálunk barna... :)

Az igazodást és az egységességet Paksy Patrik személye biztosítja, aki nemcsak a könyvtári honlap átdolgozója volt, hanem az iskolai honlap kialakítása és jelenlegi üzemeltetése is nagyrészt az ő vállain nyugszik.

Tóth Julianna kolléganőm (vizuális nevelőtanár) a logónk megalkotásában, a diákokat megmozgató kiállítások, alkotói pályázatok lebonyolításában - mindezek képi bemutatásában segédkezett.

Swiderski Anna a blogunkat próbálja egy kissé aktivizálni. Mátéffy Bendegúzzal és társaival pedig jelenleg egy videós projekten dolgozunk, amely során a könyvtárat és szolgáltatássait bemutató klipek készülnek, ezeket is "kiszervezzük" majd. Valószínűleg a YouTube-on lesznek elérhetők, és a honlapról/blogról csak rájuk linkelünk majd. (Jelenleg folyamatban.)

 
Helyi adottságok
 
Alaprajz, elhelyezkedés
A BDG könyvtára - mivel iskolánk jelenlegi épülete 1986-ban készült el - viszonylag modern, világos, napos. Ideális helyszíne a diákok tanulásának és a délutáni szabadidejük eltöltésének egyaránt.

A könyvtár területe az iskola nagyságához és a tanulók számához mérten megfelelőnek mondható. A 196 m2-es teremben 40 ülőhely áll az olvasók rendelkezésére. A könyvtárterem az épület földszintjén helyezkedik el, az iskola forgalmas központjának közvetlen szomszédságában, így jól megközelíthető - szinte el sem kerülhető.

A modern épületnek azonban hátrányai is vannak. Több tényezőre is gondolok, például a panelépületek száraz levegőjére, amely csak megfelelő légnedvesítéssel lenne ellensúlyozható.

 
Számítógépes rendszer
Az 1990-es évek második fele gyors fejlesztéseket hozott az iskola számítógépesítése, hálózatának kiépítése terén. (A Soros Alapítvány könyvtárgépesítési pályázata, a minisztériumi Sulinet program, a kerületi támogatások a helyi hálózat kiépítésére és az Internethez történő csatlakozásra, A Gyakorlati Tudásért Alapítvány eszköztámogatása).

A könyvtár szerepe és kihasználtsága nőni fog azzal, hogy a helyi hálózatról is elérhetők lesznek az adatbázisai. A térbeli szűkösség is kevésbé lesz zavaró, hiszen sok munkafolyamat a könyvtárteremben való fizikai jelenlétet nem kívánja meg feltétlenül, ha az számítógépen is elvégezhető a különféle terminálokról. (Pl. témakeresés, témafigyelés, bibliográfiák készítése a Szirén adatbázisból és a könyvtár helyi számítógépes katalógusából.)
 
A könyvtári technika és a számítógépesítés
 
Kezdetek
1994 őszén jutott a könyvtár - egy környékbeli cég támogatásával - az első számítógéphez, egy 486-os DX típusú géphez, az iskola támogatásával pedig egy mátrixnyomtatót is vásároltunk. Ekkor már ideje volt körülnéznünk a könyvtári szoftverek piacán.
Könyvtárunk nagyságához és profiljához a Szirén integrált könyvtári számítógépes rendszert találtuk megfelelőnek (városi közművelődési könyvtárak is hatékonyan működnek vele).

Választásunkat az is befolyásolta, hogy több fővárosi középiskola dolgozott már ezzel a rendszerrel, és a kollégák jó tapasztalatokról számoltak be. A jövőre gondolva pedig ésszerűnek tűnt, hogy olyan rendszert válasszunk, amely egy esetleges összekapcsolódás esetén illeszthető a már meglévőkhöz.
 
Pályázati lehetőségek
Az iskolák eszközfejlesztésre fordítható meglehetősen szűkös kerete kevés lehetőséget biztosít a komolyabb fejlődésre. A könyvtár-informatikai fejlesztések terén már szerencsére támaszkodhatunk különféle pályázati lehetőségekre is.
A90-es években legnagyobb eredményünknek tartom, hogy több mint félmillió Ft értékben nyertünk el hardver és szoftver eszközöket a Soros Alapítvány iskolai könyvtárak számára kiírt 1996-os pályázatán.

Így jutottunk hozzá 1997-ben a második számítógépünkhöz, amely hatékonyabbá teszi a feldolgozói munkánkat (hiszen addig felváltva kölcsönöztünk és feldolgoztunk a meglévő egy gépünkön). Ráadásul az alapítványtól multimédiás eszközöket is kaptunk, az új gépünk tartalmazott CD-olvasót és hangkártyát. Azóta az oktatást kollégáink színesíthetik már ezekkel az eszközökkel is (PIC-DIC, World Atlas, Body Works, Encyclopedia of Science, Brehm-lexikon, stb.), de a tanulók önállóan is nézegethetik a könyvtárban, sőt, talán az iskola helyi hálózatára kapcsolódva is a közeljövőben.

Ez a támogatás tette lehetővé, hogy 1998-ban kiépíthessük a könyvtár helyi hálózatát a két gépünk összekapcsolásával. A Szirén program hálózatos verzióját és az adatbank kiegészítését, valamint az újonnan elkészült iskolai tárgyszójegyzéket is beszerezhettük. (Az utóbbi kettő a feldolgozói, adatrögzítési munkákat és az osztályozást tette egyszerűbbé számunkra.) A hálózatos verzió már korlátlan felhasználó számára biztosítja a Szirén programhoz történő csatlakozást, tehát a későbbiekben számítógépeink számát - ebből a szempontból - gond nélkül növelhetjük.

A Soros Alapítvány támogatásának része volt egy modem és korlátlan idejű Internet hozzáférés is dial-up csatlakozással. Igaz, hogy inkább csak az e-mailben rejlő lehetőségeket használhattuk ki akkoriban - a behatárolt telefonköltség miatt -, ám a SuliNet program révén már korlátozás nélkül használhattuk az Internetet, addig is, amíg megoldódott a könyvtár rácsatlakozása az időközben már kiépült iskolai helyi hálózatra.

Iskolánk helyi hálózata számára a kerületben működő kábeltelevíziós rendszeren (TVNET) keresztül már 1997 szeptemberétől biztosítva volt az Internethez történő csatlakozás, nagyon előnyös feltételekkel (Satimex Kft.) 1998 őszétől egy gépen ezt már a könyvtárban is használhattuk.

1999 tavaszától a könyvtár is csatlakozott az iskola helyi számítógépes hálózatához. Ez annál is időszerűbbé vált, mert két újabb számítógéphez jutottunk az iskola belső támogatásának és egy pályázatnak a segítségével (A Gyakorlati Tudásért Alapítvány - AGYTA eszköztámogatása).

Így a könyvtárosok munkáját segítő két számítógép mellett már az olvasóink is két hálózaton lévő gépen dolgozhatnak, amelyek Internet elérést és elektronikus levelezést is lehetővé tesznek. Eközben beszereztük a Szirén program hálózatos verzióját, így az adatbázisunkat már az iskola hálózatán építhettük.

2003 decemberétől a Szirén 9.11-es, Windows-os verzióját használjuk. Fejlesztési terveinkben szerepel, hogy a közeljövőben a könyvtári adatokban a helyi hálózat minden állomásáról lehessen majd keresni.
 
Jövőbeli terveink
Az iskolai hálózathoz történő csatlakozás előnyeit a könyvtár is szeretné kihasználni szolgáltatásainak bővítése, és az adatbázisához való hozzáférés teljes körű biztosításának érdekében. A jövőben szeretnénk minél több számítógépet mint munkaeszközt felajánlani a hozzánk betérőknek.
Szükség van erre a számítógépes katalógusunkban és a Magyar Nemzeti Bibliográfia leírásaira épülő Szirén adatbázisban való keresés, a multimédiás eszközeink jobb kihasználása, az iskola helyi hálózatához történő kapcsolódás biztosítása érdekében - valamint a tanulók könyvtári és otthoni egyéni feladatainak szövegszerkesztőn történő elvégzéséhez is.
A könyvtár, mint "civil" hely, kifejezetten alkalmas minderre, hiszen az iskola nyitva tartása alatt bármikor látogatható, azokban az időpontokban is, amikor a géptermekben szervezett oktatás folyik. (Például a délelőtti lyukas órákban is.)

A könyvtárlátogatók részéről már eddig is volt igény erre, de az első két gépünk még főként a könyvtárosok munkaeszközéül szolgált (kölcsönzés, feldolgozás), csak a második gépet alkalmazhattuk időnként az olvasók tájékoztatására és multimédiás alkalmazásokra.

A legújabb fejlesztéseink nyomán az olvasói térben elhelyezett, hálózati csatlakozással
is rendelkező két számítógépünk már nagy előrelépést jelent a korábbi időszak szolgáltatásaihoz képest.
További modern, multimédiás felhasználásokat is biztosító számítógépeket alapítványi támogatásból, esetleg pályázati lehetőségek segítségével, valamint az iskola később adódó egyéb forrásaiból kívánunk majd beszerezni a könyvtár számára, ha mód nyílik rá.

Fejlesztési terveink között szerepelt még egy kisebb teljesítményű fénymásológép üzembe helyezése a könyvtárban - igaz, hogy önköltséges üzemeltetéssel, de 2000 elején ez is megvalósulhatott. Két évig ez a feladat nagy terhet rótt a könyvtárosokra, de napjainkra végre megoldódott a diákok fénymásolási lehetősége: az aulában hozzáférhető a kódolt kártyával működő fénymásoló berendezés a diákok számára.

Régóta szükségünk volt már a könyvtárban és az iskola egészében is egy szkennerre.
1998 májusának végén a kerületi OKSB támogatásával a gimnáziumnak sikerült beszereznie az első szkennert.
A régi, muzeális értékű gyűjteményünket folyamatosan feltárjuk, de ezt követően is csak korlátozott módon lesznek hozzáférhetők: helyben lehet őket megtekinteni, felügyelet mellett. A hozzáférés biztosítása azonban az iskolai hálózat és szkenner segítségével már megoldható lehet - számítógépen is lehetne lapozgatni bennük! Nagyon megkönnyítené a munkánkat, ha a könyvtárban helyben is meg lehetne ezt oldani.
 
Könyvtári állomány
 
A könyvtár gyűjtőköre
Könyvtárunk más iskolai könyvtárakhoz hasonlóan általános gyűjtőkörű, könyveket (szakkönyvek és lexikonok, tankönyvek valamint szépirodalom), folyóiratokat - és újabban egyéb, nem hagyományos információhordozókat (szoftverek, multimédiás dokumentumok, CD-ROM) is gyűjt.
Könyvtárunk fejlődőben lévő számítógépes hátterét kihasználva szeretnénk a hagyományos felfogású iskolai könyvtárból korszerű forrásközponttá válni. Ennek érdekében már megtettük az első lépéseket: az oktatásban és a pedagógiai tervezőmunkában felhasználható szoftvereket szereztünk be, amelyeket kollégáink és tanulóink számára hozzáférhetővé teszünk, róluk tájékoztatást nyújtunk. (Pl. Dinamikus olvasás, Profil tantervi program és adatbank, Nemzeti Tankönyvkiadó tantervi adatbankja, stb.) Igyekszünk a legkorszerűbb pedagógiai információkat is hozzáférhetővé tenni.

Az audiovizuális dokumentumok (videó- és hangkazetták, hanglemezek) nem tartoznak a gyűjtőkörünkbe, hiszen iskolánkban működik a kerület ellátására önkormányzati segítséggel létrehozott Informatikai Bázis, amelynek állománya éppen ezekből áll, és anyagát bármikor használhatjuk.

 
Egyes állományrészek jellemzői és arányai
Állományunk jelenleg - a még fel nem dolgozott muzeális állománnyal együtt - mintegy 30 000 kötetből áll, melynek értéke meghaladja a hárommillió forintot. Könyvtárunkba közel 60 féle folyóirat, időszaki kiadvány jár.
Az utóbbi idők anyagi nehézségei az állomány aránytalanságait vonták maguk után. Elsősorban a tanításhoz-tanuláshoz szükséges könyveket kell beszereznünk a meglévő anyagi forrásokból, főként a kortárs és a külföldi szépirodalom szorul háttérbe emiatt.

A szakirodalom terén is megfigyelhető egyfajta eltolódás a helyben használható állomány (kézikönyvtár) javára. Érthető, hiszen régebben egyes köteteket akár több példányban is beszerezhettünk, ezzel szemben ma már egy-egy kötetnek is örülünk. A hozzáférést az egyetlen kötethez viszont csak úgy tudjuk biztosítani az esélyegyenlőséget érvényesítve, hogy csak helyben használhatják a tanulók, nem kölcsönözhetik ki.

 
Az állomány feltártsága és katalógusaink
A kölcsönözhető és helyben használt köteteket folyamatosan és a legutóbbi vásárlásokig naprakészen feldolgoztuk. Az 1994-től vásárolt könyvek bevételezését már számítógéppel végezzük. A korábban említett muzeális állományrész szakszerű tartalmi feltárása is folyamatban van, a gyűjtemény végleges kialakítása és elhelyezése megtörtént, jelenleg a gyűjtemény több mint 900 kötetét tartalmazza a számítógépes adatbázisunk is.
A könyvtár állományában történő keresést és a tájékoztató munkát több katalógus is segíti. 2000-től viszont katalógusainkat nem építjük tovább, teljes egészében a számítógépes adatbázis használható ettől kezdve.

A törzslapokat tartalmazó szolgálati katalógus mellett van betűrendes leírókatalógusunk, amely szerző és cím szerinti ún. keresztkatalógus. ETO szerinti szakkatalógusunkat az 1994-ig megjelent könyvekről vezettük. 1994 végén ezt befagyasztottuk, mivel ekkor tértünk át a számítógépes feldolgozásra, és ez önmagában is sokoldalúbb visszakeresési lehetőséget, mélyebb feltárást biztosít.

Igaz, hogy átmenetileg nehézkes még a tájékozódás, mert az 1994-ig vásárolt könyveket a katalógusban, 1994-től pedig a számítógépes adatbázisunkban kell keresni, de a számítógép nyújtotta előnyökért (gyorsaság, rugalmasság, tartalmi mélység, több szempontú visszakeresés) talán érdemes vállalnunk az átmeneti nehézségeket és a többletmunkát.

Egyébként is jó, ha tiszteletben tartjuk a kulturális hagyományokat: a kézírást is tovább oktatjuk az iskolákban, ámbár szövegszerkesztővel is írhatunk napjainkban - hasonlóképpen élünk majd együtt a könyvtári katalógusokkal és a számítógépes adatbankokkal, remélhetőleg békés egyetértésben ...

E meggondolásból továbbra is építjük az irodalmi analitikus katalógusunkat - és mivel elődeinknek is oly sok munkája fekszik benne... Az irodalomoktatásban tanáraink és diákjaink egyaránt nagy hasznát veszik.

Könyvtárunkban tárgyszókatalógus nem készült, csak a szakkatalógus betűrendes mutatója tölt be hasonló célt. Ezt a munkát már nem is kezdtük el a hagyományos módon, visszamenőleg szinte lehetetlen feladat volna, és értelme sincsen.

A számítógépes feldolgozás óta viszont nagy gondot fordítunk a tárgyszavazásra, s újabban segítségként felhasználjuk az FPI által készített iskolai tárgyszójegyzék ajánlásait is, amelynek gépi változatát (Szirén) is beszereztük.

Az iskola hálózatán lévő gépeken jelenleg is használható már a számítógépes katalógusunk. Távlati terveinkben szerepel, hogy adatbázisunkat külső felhasználásra is elérhetővé tegyük, vagy a Szirén Központi Lelőhely Adatbázisán keresztül, amely várhatóan 2004 tavaszán beindul, vagy az iskola Web-szerverén keresztül.
 
Katalógusaink
  • Betűrendes leíró katalógus (ebben szerző és cím is megtalálható)
  • Szakkatalógus (ETO szerinti szakrend, a tartalmi visszakeresés segédlete)
  • Irodalmi analitikus katalógus
    (szerzők életrajza, műelemzések, irodalomelméleti alapfogalmak lelohelyének bibliográfiai adatai)
Ne félj a katalógusok használatától! Tanuld meg, hiszen neked építjük - kérdd a könyvtárosok segítségét!
 
Könyvtárról
 
Könyvtárunkban közel 60 féle folyóirat közül választhathatnak az olvasók.
Régi könyveinkkel együtt mintegy 30 000 kötet könyv áll rendelkezésre.
 
 
Bár a gimnázium régi könyvtárából viszonylag kevés kötet maradt fenn,
néhány muzeális értékű könyvvel is büszkélkedhetünk.
Bővebben itt olvashat régi könyvinkről.
 
Magyar Krónika (1734)
 
Régi könyveinket ugyan nem kölcsönözzük, de megtekinthetők, kutatási célból helyben használhatók.
Állományunk egyéb része - a kézikönyvtár kivételével - kölcsönözhető minden berzsenyis diák és dolgozó számára.
 
1994 óta számítógépen kölcsönzünk.
(Szirén integrált könyvtári rendszer.)
 
Bár sohasem vásárolhatunk annyi könyvet, amennyit szeretnénk és amennyire szükség volna,
könyvtárunk állománya azért kiegyensúlyozottan gyarapodik:
20 254 db 2 241 163 Ft 1995
20 927 db 2 695 232 Ft 1996
21 886 db 3 100 084 Ft 1997

 
A könyvtárunkban működő szakkör (Könyvbarátok Köre) munkája jelenleg szünetel. Elsősorban a régi, muzeális könyvekkel és könyvtárismerettel foglalkoztunk. Szakkönyvtárakba, levéltárakba is ellátogattunk.
Mivel alapítótagjaink 1998-ban leérettségiznek, várjuk az utánpótlást!